ציטוטים על דמות המחנך

  • "מר ז'רמן היקר,
    נתתי להמולה שהקיפה אותי בימים אלה לשכוך מעט, ועכשיו אני פונה אליך לומר לך דברים היוצאים מהלב. חלקו לי כבוד גדול מדי, שלא רדפתי ולא ביקשתי לי. אבל כשקיבלתי את הבשורה, הראשון שחשבתי עליו, אחרי אמי, היית אתה. בלעדיך, בלי היד החמה הזאת שהושטת לילד הקטן שהייתי, בלי תלמודך, והדוגמה שנתת, לא היה קורה דבר מכל זאת.
    זו הזדמנות לומר לך מה היית, ועודך בשבילי ולהבטיח לך שמאמציך, עבודתך והנדיבות שהשקעת בה, עודם חיים בלבו של אחד מתלמידיך הקטנים, שלמרות שנותיו לא חדל להיות תלמידך המכיר לך טובה. אני מחבק אותך בכל כוחי". אלבר קאמי דברים שכתב למורה שלו מתקופת בית הספר, אחרי שזכה בשנת 1957, בפרס נובל לספרות.

  • "האם היה לכם אי פעם מורה? מורה שראה בכם משהו שאמנם איננו בשל אך יקר; שראה בם אבן טובה, שבחוכמה ניתן ללטשה עד שתבריק בגאווה?אם התמזל מזלכם למצוא את הדרך למורים כאלה, תמיד תמצאו את הדרך חזרה …הקורס האחרון בחייו של הפרופסור הזקן שלי התקיים פעם בשבוע, בביתו, ליד חלון בחדר העבודה שלו. לא נדרשו ספרים. הנושא היה משמעות החיים." מיץ' אלבום/ ימי שלישי עם מורי

  • "הזיכרון הוא הכרת הטובה היפה ביותר שאדם יכול להעניק לזולתו, ועל אחת כמה וכמה למורו,כי עצם מעשיו של המורה נועדו להיחרט בזיכרון,וודאי שגם הוא, המורה עצמו נחרט בזיכרון.כוחו של הזיכרון מביע את הגעגועים למורים שאינם נשכחים,את הרושם הגדול, שנחרט לפני שנים ושוב איננו מתפוגג..." מאיר שלו / סוד אחיזת העיניים.
  • היה כפי שהנך – חפש דרך בעצמך – דע את עצמך, לפני שתרצה לדעת את הילדים. חשוב נא למה אתה מוכשר, ואחר כך תבוא לתחום תחומים לזכויותיהם וחובותיהם של הילדים. – קודם כל אתה בעצמך ילד, ועליך להכיר, לחנך ולהשכיל את עצמך /יאנוש קורצאק

  • אם לא ניחנת בהופעה נאה ובלב ברזל, לשווא תתאמץ להשקיט בקול רם את רעש החבורה. אם חיוך נעים לך ומבט סלחני – אל תדבר כלל: אפשר כי בעצמם ירגעו? מחפשים הם את דרכם שלהם.אל תדרוש מעצמך להיות כבר מחנך רציני ומבוגר בעל פנקסנות פסיכולוגית בלב ותקן פדגוגי בראש. יש לך בעל ברית אשף – הנעורים, ואתה רוצה להיעזר בריטון, בניסיון./יאנוש קורצאק
  • מהם תפקידיך? – לעמוד על המשמר.אם רצונך להיות משגיח, יכול אתה לא לעשות כלום. אם מחנך אתה, יש לך יום עבודה של שש-עשרה שעות, בלי הפסקות, בלי חגים, יום שמורכב מעבודה שאינה ניתנת להגדרה, אף לא להבחנה ולבקורת…"(עם הילד, עמ' 290-291) /יאנוש קורצאק
  • ישנם אולי מחנכים, שכל הילדים שווים בעיניהם, שהם אדישים כלפיהם או שונאים אותם, אבל אין מחנכים, שכל הילדים יהיו להם נעימים ויקרים במידה אחת. (עם הילד, עמ' 301-302 /יאנוש קורצאק
  • מחנך – אפוסטול. עתיד העם. אושר הדורות הבאים.אבל היכן הם כאן חיי הפרטיים, עתידי הפרטי, אושרי הפרטי, לבי שלי? הריני מעניק ממחשבותי, נותן עצות, אזהרות, רגשות, נותן בנדיבות. בכל רגע ניגש ילד אחר בדרישה אחרת, בבקשה או בשאלה וגוזל מזמנך, מטריד את מחשבותיך וגורם לך להתרגשות – לעתים אתה מרגיש כי בה-בשעה שהנך שמש לחבורה זו, אתה עצמך מצטנן והולך ומפסיד את קרני אורך זו אחר זו.הכל לילדים ומה בשבילי? הם מתעשרים בידיעות, ובניסיון, בערכים מוסריים, אוגרים מלאי ואולי אני מפסיד. איך לכלכל את מלאי הכוחות הרוחניים, שלא להופיע כפושט רגל? /יאנוש קורצאק

מודעות פרסומת
תגובות
  1. יוסף פרץ הגיב:

    המחנך האמיתי הוא מחנך לחיים . הדוגמא האישית היא הרצינית ביותר מחנך המצליח להסב אושר לתלמידיו הוא מחנך אמיתי המחנך הטוב הוא גם סמכותי ובו בעת הוא גם חסר לחיים .

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s